top of page

A Wall for Everyone

Cinder block, black light, 200 x 300 cm, 2007

Exhibition view from Personal Division, Noloco Gallery, Italy

À Padoue, le mur est vécu comme une déchirure. The Noise of Silence restitue le caractère à la fois électrique et engourdi d’une zone qui suffoque. En plus du travail vidéo, l’artiste a érigé de part et d’autre de la pièce principale un mur de parpaing de deux mètres de haut, A Wall for Everyone. Ainsi, le corps du visiteur est mis à l’épreuve, de l’espace en lui-même, du mur qui isole son corps du reste de la pièce et de la réalité de la construction. Si le mur de parpaings de Fedhila est éphémère, celui construit à Padoue est réel, durable et insupportable. Le mur provoquait le lieu et instaurait une impression carcérale au sein même de la galerie. L’artiste parle d’un « acte minimaliste » exécuté pour annuler l’espace. Un acte faisant le lien avec la situation extérieure afin d’en montrer l’absurdité et le non-sens. Le besoin ineffable de protection, de rassurance face à des peurs irrationnelles a donné naissance à ces murs, symboles de la dérive sécuritaire en totale contradiction avec les aspirations globales.

 

Perturber les Espaces et les Concepts. Moufida Fedhila. Julie Crenn, Paris, 2011

 

In Padua, the wall was experienced as a ripping apart. The Noise of Silence shows the character both electric and numb of an area that is suffocating.

In addition to the video work, the artist erected on either side of the main hall, a two meters high cinderblock wall, A Wall for Everyone. Thus, the visitor’ body is tested in the space itself, the wall that isolates the body from the rest of the part and the reality of the construction. If Fedhila concrete block wall is ephemeral, the one built in Padua is real, lasting and unbearable. The wall was a provocation to the place and set up an impression of prison within the gallery. The artist speaks of a "minimalist act" carried to cancel space. An act making a link with the external situation in order to show its absurdity and nonsense. The ineffable need of protection and reassurance in the face of irrational fears gave rise to these walls, symbols of security drift in total contradiction with global aspirations. 

 

Disrupting Spaces and Concepts. Moufida Fedhila. Julie Crenn, Paris, 2011

 

Translation: Hisham Ben Khamsa

 

 

bottom of page