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Diary of a Detective, I'm Blind

Sound installation: sound recorder, microphone, map, digital photo, 50 x 70 cm, Padova, Italy 2007

Exhibition view from Personal Division, Noloco Gallery, Italy

Invitée par la galerie Noloco à Padoue, Moufida a expérimenté les lieux, le mur et l’ambiance générée par cette présence aliénante. À padoue, un mur fut érigé en 2006 dans le but d’isoler du reste de la ville un quartier majoritairement composé d’immigrants. Il s’agit d’une enceinte métallique de 3 mètres de haut et 84 mètres de long construite pour soit disant endiguer les trafics de drogue et les agressions. 

Fedhila a réalisé une promenade sonore et une série de photographies intitulée Diary of a Detective, I’m Blind où un enregistrement audio décrit qu'elle est en train d’espionner et de guetter les habitants de ce quartier avec qui le dialogue était quasi impossible. Ceci tout en traversant le quartier et en se déplaçant des deux côtés du mur. La série est une réponse à leur silence, elle rend compte des tensions et des gênes éprouvées. Ils ne souhaitaient pas parler d’un sujet considéré comme tabou puisque non assumé. À Padoue, le mur est vécu comme une déchirure. 

 

Perturber les Espaces et les Concepts. Moufida Fedhila. Julie Crenn, Paris, 2011

A guest of Noloco Gallery in Padua, Moufida experimented the premises, the wall and the atmosphere generated by this alienating presence. In Padua, a wall was built in 2006 in order to isolate a neighborhood largely populated with immigrants from the rest of the city. A 3 meters high by 84 meters long metal enclosure built to supposedly curb drug trafficking and violent attacks. 

Fedhila produced an audio tour and a series of photographs entitled Diary of a Detective, I'm Blind, where an audio recording explains that she is spying on and watching the residents of the neighborhood with whom dialogue was almost impossible. All this while crossing the area and moving on both sides of the wall. The series are a response to their silence; it reports tensions and felt disturbances. They did not want to talk about a subject considered taboo since it was not assumed. In Padua, the wall was experienced as a ripping apart.

 

Disrupting Spaces and Concepts. Moufida Fedhila. Julie Crenn, Paris, 2011

 

Translation: Hisham Ben Khamsa

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