top of page

In You We Trust

6 Tunisian flags, black box, 200 x 400 cm, 2011-2012

Exhibition view from "Ouverture", Bchira Art Center, Tunis / "Rosy Future", Berlin

Avec « In You We Trust », Moufida Fedhila aborde la délicate question de l’identité. Le drapeau tunisien matérialise le propos. Celui-ci fortement présent depuis la Révolution du 14 janvier 2011 où il a envahi la rue comme symbole de contestation du pouvoir, est, depuis, devenu fétiche dans l’imaginaire collectif. Il cristallise les espoirs et les enjeux d’une nation à reconstruire.

Dépouillé de ses attributs - le croissant et l’étoile, symboles islamiques, gisant au sol - le drapeau constitue la rencontre des possibles d’une nation à réinventer et qui se découvre avec étonnement. Entre mythe chimérique d’un peuple arabo musulman monolithique, utopie d’une identité plurielle et méconnaissance de sa propre histoire, la nation se cherche et sa supposée unité est mise à mal. Alors, comme pourrait le suggérer la « Material of self-destruction, Do not open », l’autodestruction métaphorique de la nation est-elle en cours ? En tant qu’artiste, Moufida fedhila nous interroge sur la construction de l’identité de chaque individu mais aussi d’un peuple tout en suggérant les limites confuses et dangereuses de cette notion.

 

Aurélie Machghoul, Berlin 2012

 

With In You We Trust, Moufida Fedhila takes up the tricky question of identity, which is materialized, in the Tunisian flag. Since the revolution on 14th January 2011, when it could be seen everywhere in the streets as a sign of protest against those in power, the flag has been omnipresent, having advanced to a fetish of collective memory. It concretizes the hopes and problems of a nation needing reconstruction.

Without its typical features – the half moon and the star, symbols of Islam –, which are lying on the ground, the flag represents an encounter with the nation’s potentials: a nation that needs to reinvent itself, rediscovering itself with some astonishment. This nation is searching for itself between the illusory myth of a monolithic, Arab-Muslim people, the utopia of pluralist identity and a lack of knowledge about its own history: its supposed unity is being undermined.

Is this the metaphorical self-destruction of the nation, as we might suppose from the sign « Material of self-destruction, do not open »? Moufida Fedhila employs her art to raise questions about the development of each individual’s identity, but also about the identity of a people. Already, she shows us the blurred, dangerous limitations of this concept in advance.

 

Aurélie Machghoul, Berlin 2012

 

bottom of page